Pracovníci námořních lodí pocházeli
z řad absolventů vysokých i středních škol nebo z odborných učilišť.
Zatímco palubní důstojníci museli absolvovat námořní školu v zahraničí,
strojní důstojníci a důstojníci elektro byli absolventy převážně tuzemských škol
(Vysoké učení technické, převážně fakulty strojní a elektro, průmyslovek
případně učňovských škol), část však absolvovala i námořní školy v
zahraničí.
Palubní důstojníci absolvovali vysoké školy
v Polsku (Štětín, Gdynia), Bulharsku (Varna), Sovětském svazu (Oděsa, ale i
Leningrad a Kaliningrad), minimum v NDR (Rostock), část předválečných
důstojníků absolvovali školu v Jugoslavii (Bakar, Koper, Dubrovník).
Strojní důstojníci byli absolventy jak
zahraničních námořních škol, tak převážně tuzemských vysokých nebo průmyslových
škol strojního zaměření, část byla pouze vyučena v oboru.
Rovněž část lodních ekonomů (hospodářů) měla
vysokoškolské vzdělání na VŠE, větší část pocházela z osvědčených kuchařů a
stewardů (s hotelovou školou nebo výučním listem)..
Ostatní členové posádky pocházely ze
středoškolsky vzdělaných pracovníků, především průmyslových škol a dále
odborných učilišť (část těchto pracovníků pocházela z odborného učiliště
Československé plavby labsko-oderské v Děčíně, specializovaného na provoz
lodí)
Pracovníci v důstojnických funkcích
museli, kromě požadovaného vzdělání, absolvovat určitou délku praxe a poté
zkoušky, které po studiu a různých kurzech provádělo ministerstvo dopravy, které
poté vystavilo i příslušné doklady, opravňující k vykonávání všech stupňů
důstojnické činnosti včetně kapitána dálné plavby, jako oprávnění velet námořní
lodi (pověření velením lodi bylo v kompetenci podniku).
Ostatní členové posádek měly rovněž
k dosažení vyšší kvalifikace předepsánu určitou délku praxe a poté zkoušky
na podnikové úrovni.
malý sympatický přístav s nábřežím
pro jednu středně velkou loď – tak si ho někteří pamatujeme od svého posledního
setkání před patnácti roky. Tentokráte nás při nočním příjezdu přivítal nejdříve
vysoký komín nové koksovny, převyšující reliéf okolních kopců a fakule hořících
odpadních plynů plápolala do noci jako pochodeň. Na druhé straně zálivu rudné
překladiště s mostovými jeřáby a soustavou transportních pásů, kolejové
zázemí a u nábřeží velká obludná loď se sto tisíci tunami rudného kamení. To
všechno je zde nové dílo rozpínavé civilizace, která na úkor přírodního
životního prostředí dobývá a transportuje stále větší množství surovin pro svou
existenci. Samozřejmě, že místní obyvatelé mají nejmenší radost z této
přeměny. Koksové baterie chrlí oblaka hutné bílé páry, uhelný prach a popílek a
kdysi azurově modrou vodu v zálivu vystřídá za deště černý a červený kal.
Městečko samotné už se nemá kam rozpínat a zůstalo stejné jako před patnácti,
nebo před šedesáti roky, kdy zde začínali svou námořní kariéru někteří naši,
dosud žijící, současníci. Bakarská námořní škola oslavila v roce 1974 125.
výročí založení a k tomuto jubileu byla vydána pamětní kniha. Se školometskou pečlivostí jsou v ní,
jako v třídní knize, zapsáni všichni absolventi závěrečných ročníků a
nacházíme zde i jména naší první námořní generace: 1925 – Frey Jakub, 1926 –
Klos Bohumil, 1927 – Prchal Bohumil, 1929 – Benda Klement, Makový Ladislav, Raba
Karel, Sochor Antonín a v dalších ročnících jsou to Dresler Leonard
z Ostravy, Šmíd, Veselý, Stožický, Horváth, Chlomecký …Jako poslední je
v roce 1941 zapsán Živný Slavimír
z Prahy.
V létech 1927 až 1970 – tj. plných 43 roků – přednášel na této
škole, obchodní exploataci lodí a námořní právo, pan profesor Alberto Sporer.
Dnes, ve věku 82 roků, už mu příliš neslouží
sluch, aby mohl zpovídat našprtané žáky. Pokud nemá zapnutý zesilovač
naslouchátka neslyší hlomoz a rachot tohoto světa a v naprostém tichu může
vzpomínat. Obracíme listy v té pamětní knize a ke každému jménu se
z hlubin jeho dlouhodobé paměti vybavuje tvář studentíka, který uměl, nebo
neuměl, haagská pravidla, či ženevskou konferenci. Paní Elza Sporerová – rozená
Forempoche – je tou nejpovolanější, kdo do toho má také co říci. Dědeček
Forempoche byl před mnoha léty ředitelem prvního námořního učiliště
v Bakaru a celý její život probíhal v těsné blízkosti školy, která zde
stojí dnes. Když jí bylo čtrnáct, přicházeli právě z Československa naši
první adepti námořního umění a některé současnice paní Sporerové s nimi
prožily své první lásky – jedna se dokonce vdávala k nám do Čech, ve věku
čtrnácti let. Jaká to bývala nádhera, když školní loď VILA VELEBITA (Víla
velebitských hor) vyplouvala, nebo se vracela ze školní plavby a všechna ráhna
jejího, 36 metrů vysokého stožáru byla obsazena těmi námořnickými fešáky,
rovnými jako svíčka a tvrdými jako pěst. Když Bakar okupovali Italové, odvlekli
Vílu velebitských hor a později byla
potopena.
Staré fotografie zežloutly, ale vzpomínky zůstávají stále svěží. Káva a sklenička rakije na návštěvě u Sporerových jsou vypity a nezbývá než se rozloučit s tou dávnou minulostí s kterou jsme se náhodou setkali. Pan profesor ve výslužbě a paní Elza vzkazují pozdravení všem těm bývalým študentíkům, kteří ještě existují a kterým dosud říkají něco jména: Sporer, Forempoche, nebo Naďa Mikulič – jedna z jejich tehdejších obdivovatelek.
Autor:
František
Ptáček
(*1930)
absolvent
námořní školy v polské Gdyni,
palubní
důstojník na řadě našich námořních
lodí
z knihy
Modré vzpomínky
Abych o moři aspoň něco věděl, kapitán
Horčic mne seznámil se základními pojmy. Vysvětlil mi, že námořní míle je rovna
1852 metrů, že tato je odvozena od zemských poledníků. Je to jedna minuta
zeměpisné délky měřena na rovníku. Každý stupeň má šedesát minut a stupňů je
třista šedesát. Slyšel jsem však i nový pojem uzel. Co to znamená? Uzel je mírou
rychlosti plavby lodi – nikoli vzdálenosti. Když námořní loď má rychlost 10
uzlů, znamená to, že urazila vzdálenost 10 námořních mil za hodinu. Přiznám se,
že to nebylo jednoduché vše okamžitě pochopit, bylo lépe počkat na školu, tam
nám to všechno jistě řádně vysvětlí.
Ve škole mne polští přátelé přijali velmi
pěkně. K mému nemilému překvapení po usednutí do školní lavice jsem stále
slyšel od přednášejícího slovo statek. Byl jsem již na pochybách, zda jsem se
omylem nedostal namísto do námořní školy na školu zemědělskou. Chybou bylo, že
jsem se nepodíval do slovníku, jak se řekne loď polsky. Statek je loď a tak jsem
trefil do správné školy. Polský jazyk jsem se učil docela rychle, nejdříve to
byly nadávky, pak nepříliš spisovná slova a nakonec ten správný jazyk. Byl jsem
přece mezi námořníky! Polští kolegové měli již za sebou několikaměsíční
kandidátku, takže pro mne to byli již ostřílení mořští vlci. Já seděl ve škole
od září do velikonoc, aniž bych viděl moře. Štětín je od něho vzdálen asi 80 km
a vypravit se k moři jen tak na výlet s prázdnou kapsou nebylo možné a
času také nebylo nazbyt. Náš ročník musel školu zvládnout za dva roky, protože
se připravovala školská reforma. Délka studia ze tří let se měla prodloužit na
pět. Aby nevzniklo vakuum ve vyřazování absolventů, byla krácena doba studia
našich ročníků. Učební osnovy však zkráceny nebyly, vyžadovalo to od studentů i
profesorů značnou dřinu. Na velikonoce roku 1949 mne vzal spolužák Niegolewski
s sebou domu do Kolobřehu. Těšil jsem se, že konečně uvidím moře. Prvý
pocit nedovedu popsat slovy, nemám zřejmě dar vyjádřit některé vyjímečné
pocity.
Rodiče mého spolužáka měli vilku na pobřeží
několik desítek metrů od moře. Přijeli jsme tam pozdě večer. Felek otevřel okno
a řekl: „Antek, sluchaj moře!“. Byla tichá, tmavá noc a příboj vln narážejících
na pobřeží mne okouzlil. Napadají mne při tom slova jedné námořnické písničky:
„Vítr láká, na moře volá – poslechni ho jen! Vítr a vlny život ti změní
v krásný sen“.
Krásný sen se stal tvrdou realitou. Nemohl
jsem se dočkat rána. Hned za svítání jsem vzbudil přítele a požádal ho, aby mně
šel moře ukázat. Nedivil se, vždyť jsem měl za sebou skoro celý ročník námořní
akademie a nevěděl jsem, jak moře vypadá. To byla ve škole svým způsobem
kuriozita. Právě vycházelo slunce nad obzorem, ta rudá koule jakoby se
vynořovala přímo z vody. Připadal jsem si jako někde na jiném světě. U nás
na Valašsku se slunce probouzelo za modrými horami. Byl jsem dojat, že i takový
synek z valašských hor se může stát námořníkem – i když v našich
žilách nekoluje krev dobyvatelů širých vodních plání. Zde v Kolobřehu jsem se
připoutal k moři na čtyři desetiletí.
V roce 1947 byla námořní akademie
rozdělena na dvě školy. Strojní obor zůstala v Gdyni, navigační byla
převezena do Štětína. Ředitelem štětínské školy byl jmenován legendární kapitán
Maciejewicz, který byl dlouho velitelem školní plachetnice Dar Pomorza. On to
byl, jež vyhledal vhodnou budovu v rozvalinách Štětína. Až po několika
letech pochopili studenti jak myslel na všechno, než se rozhodl pro tu pravou
budovu a lokalitu. Naše škola si postupně vybudovala krásné hřiště, měla velkou
tělocvičnu, několik bytových jednotek pro učitele a internát pro studenty – to
vše pod jednou střechou. V poválečných časech bylo třeba nejdříve odklidit
trosky, aby se mohlo stavět nové.
Ve škole každý z nás dostal uniformu
s kompletním příslušenstvím a pohodlné ubytování. Jídlo bylo kvalitní a
hodnotné. Na den vycházelo až půl kilogramu masných výrobků. Školní pomůcky byly
také zdarma. Na námořnické čepici byla stužka s nápisem „Państwowa Szkola
Morska“; tento nápis většina našich lidí doma četla škola – Moskva nebo škola
Norská. Zajímavé, že málokdo pochopil slovo morska jako
námořní.
Ještě jsem se ve škole pořádně ani
nezabydlel a už na mne připadla služba ve třídě. Byl jsem na začátku abecedy,
takže to bylo asi třetí týden po zahájení vyučování. Jednou ze základních
povinností bylo zavelet třídě, když dovnitř vstoupil přednášející a podat mu
hlášení o připravenosti k vyučování. Povel pozor se polsky řekne Bačnošč!
V praxi to chlapci křikli nějak jako Baauš! Asi jako u nás slyšíme ..zor!
Nikdy jsem tomuto povelu nevěnoval pozornost, vstával jsem do pozoru zároveň
s jinými a spekulovat nad tím, co kolega křiknul nebylo ani času, měl jsem
daleko důležitější starosti. Když však na mne přišla služba, o které jsem se
dověděl v pondělí na začátku prvé hodiny vyučování, nebyl už čas na nic. Ke
dveřím třídy se blížil profesor a já taktak stačil včas zavelet – a jak vlastně
– vylítlo ze mne ani nevím jak – slovo A už! Všichni vstali, já na půl česky, na
půl polsky podal hlášení a vše bylo v pořádku. Ještě celý den jsem bláhově
myslel že se velí „a už“ proto, že „a už“ to začíná. Až u oběda se mne jeden
kolega optal, co prý jsem to vlastně dnes dával za povel. Když jsem se snažil
podat své vysvětlení, bylo čemu se zasmát!
V tu dobu, co jsem začal ve škole
studovat, bylo tam Čechoslováků asi deset. Postupně však školu z různých
příčin řada chlapců opustila. Prvým absolventem byl o ročník starší Franta
Homolka a o půl roku později jsme skončili: Fojtů A. ( to je já ), Kantner a
Rusňák M. obor navigační. Franta Lesný absolvoval strojní školu v Gdyni
součastně s námi v roce 1950. Na strojní školu odešel proti své vůli
ze Štětína, když při lékařské prohlídce zjistili u něho snížení zrakové
schopnosti. Já jsem byl ve třídě sám cizinec, ale mohu říci, že se moji
spolužáci dobře o mne starali. V učení mi pomáhali, často se stalo, že jsem
při zkoušce dostal lepší známku než ten spolužák, co mne předmět doučoval. Měli
jsme velmi přísného profesora, ale dobráka, na matematiku. Když mne vyvolal
k tabuli, tak třída ve snaze mně pomoci sborově pronesla: „To Čech, to
Čech“ Pan profesor Laure s úsměvem a mírným úklonem podotkl pěkně, že ho to
moc těší a vzápětí zvolal hlasitě: „Matematika je stejná jak v Polsku, tak
v Čechách, prosím počítejte!“.
Během studia jsme s Rusňákem naučili
polské spolužáky zpívat české písničky, hlavně pochodové. Nejpopulárnější se
stala píseň „Pluku zdar!“. Byla pěkně melodická a líbila se všem. Když jsme při
její melodii pochodovali ulicemi Štětína, podivovali se někteří lidé tomu, kolik
to těch Čechoslováků zde studuje, vždyť našich ani nevidíme, samý Pepíček a moře
nemají. Píseň „Pluku zdar!“ zněla ještě po nějaký čas i ve vojenské flotile, kde
polští absolventi nastoupili povinnou zkrácenou službu.
Spolu s námi studovala i dvě děvčata.
Jedna toto povolání brzy po škole vzdala. Zůstala jen Danka Kobylinská, která se
dopracovala až do funkce nejvyšší – kapitána lodi. Začátky děvčata neměla lehké.
Povolit ženám vykonávat řemeslo, které odjakživa patřilo mužům, bylo považováno
při nejmenším za revoluční. Argumentů proti bylo dost na všech instancích.
Jednoho rána jsme nastoupili celá škola jako obvykle k vztyčení vlajky na
ulici před školní budovou. Najednou jsme pozorovali neobvyklý rozruch mezi
důstojníky, kde byl i ředitel školy. Všichni se tohoto ceremoniálu dle možností
zúčastňovali. Až posléze jsme si všimli, že někdo dopsal před nápis na budově
školy slovo k o e d u k a č n í. Stali jsme se tak dívčí a chlapeckou
námořní školou. Není třeba zdůrazňovat, jaký byl z toho poprask. Viník
nebyl nikdy nalezen, tak jsme to odskákali všichni kromě děvčat. Měli jsme
zaražené vycházky asi na dva týdny.
Ve škole bylo veselo, jak už to mezi mladými
chodí. Když však začalo před vánočními svátky postupné prosévání studentů podle
dosavadního prospěchu, ve škole zavládlo napětí, neklid, jako kdyby začal foukat
severák. Chlapců, kteří se učit nechtěli, mnoho nebylo, ale ne všichni zvládli
učební látku, ač se sebevíce snažili. Možnost studia byla dána širšímu okruhu
uchazečů a další výsledky měl ukázat čas, hlavně do vánoční dovolené. Mezi
studenty byla celá řada sotva sedmnáctiletých chlapců, kteří měli několik
válečných vyznamenání a prožili nezapomenutelné válečné tragedie ve válce nebo
ve svých rodinách. To ještě hrůzy války žádnému z nás nevymizely
z paměti a zpustošená polská země nám to stále připomínala. Náš ředitel měl
pro všechny studenty opravdu velké pochopení, ale kde padlo rozhodnutí
pedagogické rady, o odchodu ze školy tam se nedalo nic dělat. Ta loučení bývala
vždycky moc smutná – chlapci neradi opouštěli pobřeží, obávali se, že když se
vrátí zase hluboko do vnitrozemí, kdoví kdy opět moře
uvidí!
Vychováváni jsme byli k tvrdé
službě na moři. Ředitel
Maciejewicz, studenty zvaný Macaj, nám všem byl opravdovým vzorem. Snažil se nám
vštěpit ten správný poměr teorie a praxe, bez obojího se námořní důstojník
neobejde. Jde skutečně jen o ten opravdový poměr obojího dohromady. Jak se
v pozdějších letech ukázalo, právě to se stalo hlavní hodnotou dobré
pověsti polské námořní školy. Námořní důstojník – to neměla být jen pěkná modrá
uniforma s bílými rukavicemi, ale také tvrdé ruce a kombinéza. Náš milovaný
„Macaj“ byl zkušeným mořeplavcem, pedagogem a vzácným člověkem. To bych rád
doložil několika legendami z celé řady, jenž se o něm dodnes vyprávějí
v jídelnách a klubovnách lodí, kde se plaví jeho bývalí žáci. Svoji kariéru
Macaj začínal v carském válečném námořnictvu. V roce 1917 dokázal
zachránit pět svých druhů z potopené ponorky, která po zaplavení několika prostorů dosedla
na dno přístavní rejdy. Sám se zachránil jako poslední. Jeho počínání a způsob
záchrany byly velmi promyšlené. V hlášení, které bylo pak čteno na všech
carských ponorkách stálo, že starší důstojník Maciejewicz projevil při záchraně
posádky mimořádnou odvahu, soudnost a chladnou krev až do úspěšného
konce.
Jako velitel polských školních lodí,
nejdříve Lwowa a následně Daru Pomorza, si získal své svěřence. Mohl třeba být
v bílé slavnostní uniformě a očekávat vzácné hosty na palubě, což se
v přístavech, kam loď připlouvala, pravidelně dělo; neváhal chytnout za
lano a ukázat každému, jak si má správně počínat, bylo-li to zapotřebí. Každý
věděl, že to, čemu studenty učí, sám ovládá perfektně. Když jsme občas chodili
pomáhat odklízet trosky v ulicích Štětína nebo vypomáhat do přístavu při
překládacích pracích, vždy sám kontroloval, abychom byli řádně oblečeni;
v zimním období musel být navařen horký čaj a připravena sauna. Vydatné
jídlo není ani třeba vzpomínat, to bylo samozřejmostí. Vyžadoval od nás a také
nám dokázal dát, co bylo třeba. Ve škole se cítil jako na lodi, nic neušlo jeho
pozornosti. Ranní budíček začínal prvým zvoněním, kdy jsme museli všichni vstát
a po pěti minutách oznamovalo druhé zvonění nástup na ranní rozcvičku na hřišti.
Často si sám přivstal, aby zkontroloval, jak to všechno ráno běží. Jestliže se
mu zdálo, že nástup k rozcvičce je pomalý, neprobíhá v poklusu, jak to
bylo na škole zvykem, rozkřičel se. Bylo slyšet jeho známé rčení „cholera!“ a
pak „Oni ještě spí!“. Mezi námi hned proběhlo echo „Pozor – dole Macaj!“ a hned
jsme se řítili jako lavina po schodech dolů. Macaj se spokojeně usmíval a údajně
si pobroukával: „Tak přece se mě bojí, to je dobře – chlapci moji“. Snažil se
být přísný, často si zakřičel. Z očí mu však vyzařovala dobrota, proto jsme
jeho vyhrožování a „cholerování“ příliš vážně nebrali. Připadalo nám, jako by
byl jedním z nás.
Vždy na jeho jmeniny uspořádali studenti
malou slavnost, na které účinkovala i hudební skupina naší školy. Ředitel přišel
mezi nás a pozorně naslouchal veršům na jeho počest složeným. Bylo již tradicí,
že mu hudebníci zahráli jeho oblíbenou La Palomu. Po očku jsme pozorovali jak si
nenápadně utírá slzy nejdříve rukávem uniformy a pak dlaní jako nezbedné dítě,
které před námi všemi stálo. Ten tam byl tvrdý mořský vlk, rukou nám děkoval a
ukláněl se a my jsme prožívali zvláštní pocity součastně s ním. Snad to
vzájemné vzrušení má něco v sobě z moře, proto jsme se kapitánským
slzám nedivili.
Jednou si přišli stěžovat do školy podezřele
vyhlížející muži, že se s nimi někde popral náš student. Jednomu
z nich snad zlomil ruku. Ředitel si nechal dotyčného zavolat a začalo
vyšetřování. Když se zeptal postižených, zda se sním bili oba, odpověděli, že
ano. Tu Macaj povyskočil a vykřikl: „Cholera! Vy jste se bili a to dva na
jednoho, jak to tak?“ Obrátil se ke studentovi a řekl: „Dobře ses bil, takový
hubeňour, dva na něho a nedal se, bude z tebe námořník“. Šetření se
skončilo.
Nedaleko naší školy bylo dívčí gymnázium a
jeho ředitelka střežila své studentky před našimi chlapci. Měla snad vrozenou
averzi vůči námořníkům a z těchto důvodů se možná neměli příliš
v oblibě ani s naším ředitelem. Jednou přednesla Macajovi stížnost, že jeho
studenti se vodí s děvčaty gymnázia po starém hřbitově, který byl nedaleko
školy. Byl rozlehlý, se vzrostlými stromy a vzácnou zelení. Sloužil jako městský park. „Pane
řediteli“, řekla, „vždyť oni chodí s mými děvčaty po hřbitově, to je přece
hrozné, co na to řeknete?“. Náš Macaj s dobráckým klidem odpověděl: „Víte,
život se někde končí a někde začíná“.
Zavedl na škole tradici velkolepých bálů,
jaké sám zažil u své vojenské posádky v Petrohradu. O ples naší školy byl
zájem nejen ve Štětíně, ale v celém Polsku. Organizace i dekorace byla
pověstná. Například v hlavním tanečním sále byla postavena příď školní
plachetnice od skutečné nerozeznatelná. Třídy byly upraveny jako přístavní krčmy
rybářů, podloudníků a podobně. Škola se proměnila na tu jednu noc
v pohádkovou říši. My studenti jsme se považovali za hostitele. Na příkaz
Macaje všichni studenti co měli v posledním měsíci před plesem nějaký
trest, dostali zvláštní službu. Velitel skupiny měl na starosti hlídat dceru
ředitele a postarat se, aby v určenou hodinu odešla domů. Ostatní měli za
úkol bavit všechny ženy, s kterými nikdo netancoval buď pro jejich věk nebo
vzhled. Zkrátka vše bylo pečlivě připraveno, organizace klapala a musela klapat.
Musím ještě připomenout, že tito žigolové měli příkaz být nanejvýš galantní,
nešetřit komplimenty a milými úsměvy. Prý to lehká služba nebyla, postěžoval si
jeden z potrefených. Ples končíval nad ránem v neděli a v pondělí
byla opět škola školou, jen v ovzduší bylo cítit pach tabákového kouře a
rozlitého alkoholu. Dlouho pak bylo ve Štětíně o čem
povídat.
Studium na námořní škole probíhalo od října
do dubna. V letních měsících se pak odbývala praxe na školní plachetnici
Dar Pomorza. Můj ročník skončil vyučování na škole na jaře 1950 závěrečnými
teoretickými zkouškami. Čekala nás ještě čtyřměsíční plavba na školní lodi,
během které složíme zkoušky praktické. Se školou ve Štětíně jsme se rozloučili.
Zůstaly nám jen vzpomínky na krásné dva roky, na dobrého Macaje – našeho tátu a
kapitána kapitánů. Když pak v roce 1972 odešel na svoji poslední vachtu,
jak my námořníci nazýváme strážní službu na lodi, rozezvučely se lodní sirény na
lodích kotvících ve Štětínském přístavu a vlajky polských lodí byly toho dne na
půl žerdi. Tak vzdávali poslední čest námořníci jednomu z nejvýznamnějších
pracovníků moře v dějinách polského obchodního námořnictva.
Existují dohady, zda v atomovém věku a
v době superlodí je správné používat jako školní lodě plachetnice. Tato
diskuse vyvrcholila po katastrofě západoněmecké školní lodi Pamir která se
dostala na Atlantiku do uragánu při plavbě z Jižní Ameriky do Německa.
Zahynula celá posádka až na pět nebo šest studentů. Než byli zachráněni, stačili
zešedivět. Údajně se vrátili opět na moře. Staří námořníci tvrdí, že plachetnice
dá tu správnou průpravu kandidátovi na důstojnickou funkci, spoutá ho
s mořem a větrem. Říká se, že moře žádá lidi silné a odvážné. Kdo dokázal
překonat všechny potíže, které práce na moři skýtá, vracel se zpět na loď silnější a zkušenější. Proto i
západní Německo postavilo novou školní loď a opět
plachetnici.
Já jsem se na školní plachetnici moc těšil.
Po skončení prvého ročníku akademie jsme dostali asi dva týdny dovolené, ze
které jsme se vraceli již do Gdyně přímo na loď. Když jsem přijel do přístavu,
nebylo těžké loď najít, její stěžně bylo vidět zdaleka. Ještě jsem se ani
pořádně nezahlásil jejímu veliteli a už jsem se ocitl na stožáru, kde bylo
potřeba pomáhat při zavěšování plachet. Přiznám se, že mně moc dobře nebylo,
když jsem poprvé v životě lezl na stožár po provazovém žebříku, ale
zahanbit jsem se přece nemohl nechat. Brzy jsem si zvykl. Horší byla práce na
stožárech při plavbě na moři, když se loď kolébala na vlnách a většina
z nás ještě navíc trpěla zpočátku mořskou nemocí. To byly galeje! Napadlo
mě při takové situaci, že ten, kdo složil slova na La Palomu, kde se zpívá
„moře, pohádko má“, jistě se na školní plachetnici neplavil. Ale i na takovou
situaci jsme si postupně zvykli, nic jiného nám nezbývalo. Kdo by to všechno –
co se od něj žádá nedokázal – musel by se školy vzdát. Namísto ranní rozcvičky
jsme všichni museli na stožáry a zpět druhou stranou. Na strach času nebylo, za
sebou jsme měl další kolegy, bylo třeba lézt a nezdržovat. Někdy se stalo, že
mně šlápl na ruku ten, co lezl přede mnou, nebo když některý z chlapců
trpěl mořskou nemocí, vyprázdnil obsah svého žaludku, co nás pak třeba pěkně
pokropilo. Na lodi nás bylo kolem stovky, nebylo proto možné, abychom měli každý
svou kóji. Spávali jsme v tzv. hamakách, to jsou plátěné houpačky, podobné
zahradním sítím, které se uvazují mezi stromy. Kanadským žertíkem bylo uříznout
u nohou provaz uprostřed nejlepšího spánku. Hamaka byla zavěšena u stropu. Spící
pak přistál do sedící polohy, jako racek na vodu. Pachatel se lehce mezi tolika
zavěšenými hamakami ztratil.
Abychom skutečně poznali, že život na školní
lodi není rekreace, o to se postarala stálá posádka. My jsme byli jen studenti,
oni byli námořníky. Nás měli na starosti loďmistři, po našem bocmani a
instruktoři, kteří byli absolventy námořní akademie. Paluba se asi jednou za dva
měsíce drhla pískem pomocí cihel. Dřevo se posypalo pískem a cihlou se
rajblovalo pěkně místo vedle místa. Byla to opravdová dřina. Po vydrhnutí byla
paluba jako z cukru. Nejtěžší pro nováčka bylo naučit se znát názvy celého
lanoví, kterého bylo na délku asi 15 km. Každé lano mělo svoji funkci a mělo své
místo, kde bylo zavěšeno, složeno nebo uvázáno. Jedno natáčelo ráhno, druhé
ráhno zvedalo, jiné pak zase drželo cípy plachet a tak podobně. Nejhorší bylo,
že názvy těchto lan byly velmi složité. Pocházely z dob plachetnic
křížících světové oceány. Například bylo nutné si zapamatovat názvy: bras
gurnego marsla grota, gejtava bombramfoka a jiné stejně komplikované. Dokud jsme
se nenaučili, kde které lano je, nedostali jsme vycházky na břeh. Já jsem měl
pocit, že mohu být na lodi i rok a na pevninu nevkročím. Bylo mně do pláče.
Věděl jsem ze školy, že postupně vejde všechno do krve, ale zde času nebylo. Po
vyplutí lodí jsme najížděli pěkné přístavy a nepodívat se do města, to by bylo
nepříjemné. Najížděli jsme přístavy Göteborg, Antverpy, Alžír, Neapol a řadu
dalších. Moji nešťastnou náladu rozptýlil starší kolega, který mně tajně
poradil: „Antek, až se tě bude důstojník ptát na jména lan, abys mu je ukázal,
neváhej, sebevědomě chytni za první po ruce a hlavně rychle pusť, než se
zorientuje. On na to nemyslí, to je osvědčené, to projde”. Prošlo to! Jak plynul
čas, poznal jsem i ta prokletá jména všech lan, že bych je mohl komukoliv ukázat
i dnes.
Na školní lodi se dá prožít tolik, že
zážitků stačí na celý život. Kormidlovali jsme u velkého kormidelního kola na
otevřené palubě. Kormidelní kola byla dvě za sebou. Když bylo bouřlivé počasí,
kormidlovali jsme čtyři. Všichni byli připoutáni, aby nás nesmetla vlna. Jednou
se mému společníkovi u kola udělalo nevolno a oběd musel ven. Usměrnit to moc
nemohl když byl přivázán, a proto část pokryla kompas. Velitel lodi často
kontroloval kurs na hlavním kompasu, který stál opodál kormidelního. Šlo o
zjištění rozdílu stupňů mezi oběma kompasy. Každý kompas má totiž jinou úchylku.
Vždy se zeptal: „Co leží na kompase?”. A my jsme museli nahlásit přesně kurs na
našem kompasu, na kterém v tom čase právě loď byla. Stále se kurs měnil, když se
loď zmítala na vlnách. Můj nešťastný kolega vykřikl namísto počet stupňů: „Zupa
grochova!” (což je hrachová polévka) - ta tam opravdu byla. Velitel se na nás
přísně povídal a odešel.
Skutečně veselý případ se stal jednomu
důstojníkovi. V Antverpách si koupil bílé boty k letní uniformě. Když jsme za
krásného letního dopoledne
připlouvali k Neapoli, jal se dávat do náležitého glancu. Míjeli jsme
ostrov Capri a v dálce před přídí
se bělala jako na dlani krásná
Neapol, pod vrcholem vyhaslé
zkázonosné sopky Vesuv, která v
sedmdesátémdevátém roce n.l. přikryla popelem a žhavou lávou celé město Pompeje.
Před přídí se nám objevila rybářská loďka a bylo jí nutno dát výstražné znamení
lodní sirénou. Naše houkačka pocházela z německého křižníku Gneisenau, který
skončil svoji slávu jako vrak u vjezdu do gdyňského přístavu. Měla tak silný
zvuk, že se třásla celá loď. Milý parádník se tak ulekl, že botu upustil přes
zábradlí. Tak asi jako doma by vás hubovala manželka, kdybyste si čistili boty
doma v pokoji, tak na krásné bílé fregatě je možno tuto činnost vykonávat jen
nad vodou za zábradlím – a to ještě na závětrné straně, nikdy ne na návětrné,
špínu by to foukalo zpět na loď.
Ohlédl se dokola, zda to někdo neviděl a ze vzteku vzal druhou botu a
vyhodil ji přes palubu daleko do moře. Aby se uklidnil, opřel se o zábradlí a
dumal, co si obuje až vyrazí do ulic Neapole. Najednou s ním trhlo jako kdyby
dostal křeč. Zjistil totiž, že bota při jeho leknutí nespadla do vody, ale
zůstala viset v lanoví, které je v tomto místě upoutáno u boku lodě pod
zábradlím. Jak mu asi bylo, když tak nešikovně přišel o lakýrky před vycházkou,
může říci jedině on sám.
Denní režim na naší školní lodi byl
následující: stála posádka i studenti byli rozděleni na tři služby zvané vachty.
Vnitřní prostory lodi byly rozděleny obdobně, aby když jedni spí po službě
nebyli rušení těmi, co slouží. Třetina, která měla stráž, byla i se svým
důstojníkem stále na palubě a vykonávala denní údržbářské práce, upravovala
napětí plachet, jiní kormidlovali, navigovali, strážili na přídi lodi a podobně.
Když bylo potřeba upravit plachty ve větším měřítku, vyhlásil se manévrový
poplach. Při poplachu museli na palubu i ti , kdo byli po službě a třeba spali.
To muselo klapat na sekundy. Poslední, jenž vyběhl z podpalubí, musel po manévru
za trest přelézt stožár. Proto všichni letěli úprkem na palubu, aby nikdo nebyl
poslední. Když se někdo chtěl pomstít jinému a věděl, že bude vyhlášen poplach,
stačilo spícího v hamaku omotat lanem a bylo jisté, že bude poslední. Služba
vyzváněla co půl hodiny čas lodním zvonem. Každé jednotlivé zazvonění se
nazývalo „sklenka”. Půl hodina služby úder na jednu stranu, hodina dvojitý úder
atd. Až čtyřikrát dvojité zazvonění – čili osm sklenek – znamenalo konec
čtyřhodinové služby.
(Půlhodinové odměřování strážní služby se
datuje od časů používání přesýpacích hodin, které měla služba za úkol převracet.
Od toho též název „sklenka”).
Když se zazvonilo pomalu, říkali nám
námořníci, že jsme jako ponocní, když se zvonilo rychle, dvojité údery splynuly
v jeden a bylo zase zle. Prostě i odměřování služby lodním zvonem chtělo své a muselo se naučit. K tomu
posloužilo dřevěné vědro s klackem. Ten , komu to nešlo, tamtamoval tak dlouho,
až se to naučil. Přiznám se, že jsem takto mlátil klackem alespoň čtvrt hodiny,
než jsem byl připuštěn k opravdovému lodnímu zvonu. Vlajka se vždy vztyčovala
přesně na vteřinu v osm hodin ráno
lodního času a stahovala za astronomického západu slunce. V některých vojenských
přístavech jsou tyto okamžiky oznamovány dělovými salvami. Samozřejmě, že
strážní služba v přístavu je odlišná od služby na moři. Tam se plachty
neupravují ani se nekormidluje.
Návštěva školní lodi v přístavu je vždy
neobvyklou událostí. Příjezd naší lodi byl vždy slavnostní, lodě v přístavu nás
vítaly lodními sirénami a zdravily vlajkami. Na loď přicházely různé oficiální
návštěvy a my jsme museli stát seřazeni na palubě. Velitel vždy kontroloval náš
nástup a nezapomněl poznamenat: „Pěkní chlapci do první řady, prosím!”. Měl pak
radost ze zmatků, které z toho vznikly. Když hosté vcházeli po schodech na loď,
po celou dobu strážní u vchodu
pískali na zvláštní píšťalky. Byl to vždy přísný ceremoniál, pokud vím, nikdy
nic neselhalo – vždy to bylo perfektní. Vždyť druhého dne byly toho plné místní
noviny. V noci strážní služba měla na starosti škrabání brambor. Ty se nejdříve
vybraly ze skladu v samé přídi, kde bylo nepříjemné ovzduší. Když se loď
kymácela na vlnách, příď lodi byla vysoko vznášena, to nevydržel skoro nikdo –
všichni jsme strašně blinkali. Zato samo škrábání brambor byla činnost, na
kterou jsme se těšili. Bylo tma, viděli jsme sotva každý na svůj brambor, a to
až když byl částečně oškrábán. To se to povídalo o všem možném jako při
venkovském draní peří. Pěkně jsme se zasmáli, když jeden spolužák z mé třídy
vzpomínal na školu. Byl členem klubu Černá stopa, klub měl šest členů. Náplní
klubu bylo, že si nebudou mýt nohy častěji než jednou za měsíc. Nebylo to lehké
dokázat, poněvadž alespoň dvakrát týdně byla čistota nohou kontrolována. Když
jsme leželi v lůžku, každý musel ukázat zpod přikrývky nohy. Stále nám nešlo do
hlavy, jak je to možné, že členům klubu Černá stopa nemytí nohou prochází. Když
jsem sledoval jak ukazují vychovateli nohy, pochopil jsem. Vždy ukázal, nejdříve nohu jednu, pak ji
vsunul pod deku a ukázal zase tu samou. Oni si totiž myli jen jednu, to prý
stanovy co týden nebo dva dovolovaly. Jiný dal k dobru mé nepovedené pozvání
několika spolužáků ze třídy na pivo do námořnické krčmy. Nikdy jsme tam ještě
nebyli, chtěli jsme to poznat, ale nebylo za co. Já jsem slíbil, že se o peníze
postarám. Měl jsem z domu jednofrézkový elektrický holící strojek, s kterým jsem
se neholil. Někdo mi ho dal se slovy: ”Je to šmejd, prodej to někde ve světě”.
Tak jsem se rozhodl, že ho dám do bazaru. Cenu jsem nadsadil tak, aby na pěkné
posezení stačilo. Šéf prodejny mně řekl, abych si hlídal výkladní skříň, jakmile
přístroj z výkladu zmizí, mohu si přijít pro peníze. Zainteresoval jsem v tomto
smyslu všechny pozvané. Jednou o vycházce vidím, jak letí dva kolegové z města
do školy a zvěstují mně radostně, že holící strojek z výkladní skříně zmizel.
To byl signál k tomu, že ještě téhož dne
navštívíme krčmu, již příliš úzkostliví občané Štětína nazývali domem neřesti,
bahna a smilstva. Hned jsem se vypravil s nimi do města, abych si vyzvedl
peníze. Jaké bylo ale naše překvapení, když vedoucí celý rozezlený mně hodil
strojek na pult a lakonicky řekl: „Vemte si ten krám a ať vás už nevidím!”.
Nedalo mi to a slušně jsem se ho zeptal, proč je tak rozzloben. Řekl, že o
strojek měl zájem jeden slušný pán, chtěl ho vyzkoušet, a proto se týden
neholil. Když přišel zarostlý a strojek spustil, zakousl se mu do vousů a
nepustil. Museli jej prý odstřihnout malými nůžkami. A bylo po exkurzi do
přístavní krčmy.
Brambory už byly také skoro hotové, právě
odzvonila služba sedm sklenek, což znamená, že do konce noční služby schází půl
hodiny. Tato služba se na všech lodích světa nazývá psí službou, poněvadž se
považuje za nejhorší. Na lodi při plavbě jsou zavedeny tak zvané mořské služby.
Na všech lodích slouží důstojníci na lodním můstku a ve strojovně se strážními
námořníky takto: první palubní důstojník slouží hvězdnou stráž vždy od 4:00 do
8:00 hodin ráno a večer. Druhý důstojník zase psí službu od 00:00 do 4:00 a od
12:00 do 16:00. Třetí pak kapitánskou od 8:00 do 12:00 a od 20:00 do 24:00.
Hvězdnou se nazývá proto, že v tu dobu za soumraku provádí první důstojník pozorování hvězd pro
určení polohy lodě. Psí službou se nazývá služba druhého důstojníka, poněvadž
stale spí a slouží. Aby v půl noci mohl nastoupit do služby svěží, musí jít spát
už tak v 19:00 hodin. Ve čtyři ráno, když skončí službu jde se najíst, trochu se
zapovídá s kolegy ze strojovny, kde jsou služby obdobné jako na palubě – a do
postele se dostane po páté hodině. Kolem desáté vstane, vypije kávu, projde se
po palubě, něco udělá ze svých pracovních povinností – a už je tu oběd. Ten musí
stihnout do 11:50, aby ve 12:00 převzal službu. Po službě v 16 hodin se ani nenaděje – je
tu večeře a po večeři už pomalu zase na kutě, aby byl na noc fit. Tak proto je
to psí služba, stale jakoby jen pracoval a spal. Třetí slouží kapitánskou, a to
proto, že se jedná o důstojníka bez velkých zkušeností. Ten musí sloužit v čase,
kdy je kapitán vzhůru, aby ho mohl kdykoliv zavolat na můstek. Tak je tomu i ve
strojovně. Tam slouží čtvrtý strojní důstojník. 1. strojní důstojník který je
vedoucím strojního oddělení a který neslouží služby je vždy připraven
nejmladšímu důstojníku pomoci v nesnázích. Na naší plachetnici tomu nebylo
jinak.
Mé vyprávění o školní lodi by nebylo úplné,
kdybych se nezmínil o třech tak zvaných trapasech. Jeden se stal přímo mně, ten
druhý byl kolektivní a poslední třetímu důstojníkovi s mou účastí. Při plavbě
Egejským mořem jsme obnovovali asfaltové těsnění dřevěné paluby. Bylo ustálené
teplé počasí, pro tuto práci jako stvořené. Jedna parta vyškrabovala starou
smolu ze spár škrabkou podobnou tesařské kramli. Já měl za úkol vyfoukávat
drobné zbytky smoly ze spár. Měl jsem velkou plechovou pumpičku, podobnou
hustilce na duše, ale daleko větší. Na obchodních lodích sloužila k mazání ojnic
parního stroje. Byl jsem ohnut a rutinovaně jsem to bral spáru vedle spáry.
Mezitím přišel na palubu velitel jen tak v plavkách. Měl připomínky ke způsobu
práce jednoho kolegy, co vyškraboval smolu, zdálo se mu, že poškozuje dřevo
palubek. Vzal nástroj, čapl si a ukazoval správný způsob. Plavky měl nějak
příliš volné ve slabinách. Jak jsem tak tvořil před sebou vítr, narazil jsem
nečekaně na dřepícího velitele. Měl jsem zato, že je to kolega – pěkně jsem
zamířil do odstávajících plavek a pořádně foukl. Reakce nás obou byla nečekaná!
Jeho úlek a skok snad metr nad palubu a mé zděšení, že nešlo o kolegu Heňka.
Dopadlo to velmi dobře, kapitán
Gorazdovský, se tentokrát upřímně zasmál a řekl: „Fojtů, to se ti povedlo, v tom
vedru to bylo docela osvěžující!”.
Připluli jsme na rejdu jihoanglického
přístavu Torguay. Byla slunná letní neděle a na rejdě se to hemžilo přepychovými
jachtami. Jedna z nich s posádkou tří mladých děvčat připlula pod naši příď.
Všichni jsme se hned nahrnuli na jednu stranu, málem loď nedostala náklon.
Někteří z nás se jali zkoušet své znalosti z angličtiny tím, že zahájili
konverzaci úvodní otázkou: „Do you speak English?” (Mluvíte anglicky?). To bylo
vždy obligátní rčení s kterým jsme se v jiných zemích setkávali nebo jsme sami
začínali, ale v Anglii to byla zbytečná – ba směšná otázka. Během rozvášněné
konverzace mezi děvčaty a námi, vylétla z odpadové roury naší lodi hromada
páchnoucích odpadků a rozplácla se na palubě luxusní jachty. My jsme se rozlétli
jako kdyby střelil do vrabců. Zaslechli jsme jen překvapivé zaúpění děvčat –
aaúú. Nenápadně z úkrytů jsme pozorovali, jak se krásky vzdalují od boku naší
lodi a vědrem splachují nečekaný dárek.
Vzpomněl jsem si na naše začátky anglického
domlouvání. Jednou jsme šli po ulici Göteborgu a chtěli jsme se dostat na poštu.
Kolega Homolka na mě křiknul z druhé strany ulice: „Tondo, zeptej se toho
vořežpruta, co jde proti tobě, kde je pošta”. Ten se hlasitě zasmál a celý
překvapený, že potkal Čechy v polských námořnických uniformách, nás pozval na
pivo. Byl kuchařem na švédské lodi, pocházel odněkud ze Suchdola u Prahy. Jiná
parta si prý zase zašla v Anglii do čajovny, na které svítil nápis Tearoom –
anglicky čajovna. Tea je česky čaj a room (vyslov: rum) je místnost. Když
dostali čaj, bláhově čekali na rum. Když „týrum” – tak čaj s rumem – ne snad?
„Vždyť anglicky znám, však vím přece dobře co a jak”, pronesl ten
nejchytřejší.
Ten třetí trapas se udál takto: Měl jsem
pomocnou službu se strážním důstojníkem. Míjeli jsme velkou osobní loď v docela
malé vzdálenosti. Obzvláště tyto lodi se k nám vždy snažily co nejvíce
přiblížit, aby tím byla dána možnost cestujícím fotografovat. Vždyť plachetnice
se nepotkává na moři každý den.
Vzal jsem si služební dalekohled a loď si prohlížel. Strážní důstojník stál u
zábradlí asi krok přede mnou. V tom přišel ke mně nenápadně velitel a beze slova
mně vzal dalekohled z ruky. Tu nečekaně důstojník pronesl jakoby učební formuli:
„Dalekohled slouží k navigačním účelům, přihrej ho, abych zjistil, jaké jsou tam
kočky!” a natáhl ruku dozadu, aniž by se ohlédl. Velitel s klidem dalekohled
podal se slovy: „Jen si poslužte, prosím”. Skokem jsem se od obou vzdálil.
Důstojník se s červenou tváří veliteli omlouval. Měl za to, že dalekohled držím
já, o přítomnosti velitele neměl potuchy.
Noční služba měla také za úkol měřit stav
pitné vody a lodních stok, takzvaných studánek. Do stok stékala voda z potících
se stěn a z podlah, když se drhly. Službu konající musel dobře vědět, kde jsou
rozmístěny zátky těchto měřících potrubí. Abych poznal tuto činnost, vzal mne
sebou na měření kamarád Heněk. Jedna sonda byla pod kobercem pod stolem v
kapitánském salonu. Už si dobře nepamatuji, co jsem to tehdy provedl, ale v
každém případě se Heněk hlasitě rozesmál a rozesmál i mne. Do salonu vedly dveře
kajuty velitele a ty byly otevřené, aby měl trochu průvanu v nehybném horkém
ovzduší. Klimatizace tam samozřejmě tehdy nebyla. Nočním tichem se ozvala slova,
co se děje, kdo je tam? My oba vzali nohy na ramena a pryč! S obavami jsme
čekali co bude ráno. Na školní lodi i ve škole byla skoro vojenská disciplína a
takové šprýmy nemohly projít bez následků. Ráno při rozkaze se jen zeptal první
důstojník, kdo měl měření. Kolega Henryk se přihlásil. Bylo mu sděleno, že se mu
zaznamenává mínus 10 bodů. Každý student byl nadřízenými odměňován plusovými
nebo kárán minusovými body. Cítil jsem se vinen, když celou událost jsem zavinil
vlastně já. Slíbil jsem kamarádovi, že to nějak odčiním. Když jsme později
kotvili na rejdě Istanbulu, malovali jsme celé lodní těleso. Za boky lodě byly
rozvěšeny lávky, na kterých jsme poskakovali jako opičáci. Já přišel na hloupý
nápad. Povídám Heňkovi: „Já spadnu do vody a ty mne zachráníš. Hodíš mě
záchranné kolo s lanem, které jsme měli vedle sebe, zakřičíš M u ž p ř e s p a l u b u !, a to by v tom musel být
čert, aby tě za rychlou a správnou záchranou akci neocenili aspoň třiceti
plusovými body. Chyba lávky! Já spadl podle dohody, ale v zápětí do vody žuchl i
Heněk a záchranné kolo ani předpisový výkřik „Muž přes palubu” – nikde.
Záchranná akce fungovala perfektně, nás unášel silný proud, takže jsme byli
vyloveni až po spuštění záchranného člunu, který byl pro podobné případy v
pohotovosti. Pochvala se nekonala, naopak byli jsme pro svou neopatrnost
pokáráni. Chudák Henryk, nedobře se mu vedlo v mé blízkosti, byli jsme však
ještě dlouho po škole dobrými přáteli.
Jednou se dočetl někdo ze studentů, že na
starých plachetnicích bývalo zvykem při vytahování kotvy, že námořníci mají
právo při této těžké práci vyjádřit své požadavky nebo stížnosti vůči velení
lodě. Jinak se při této práci vždy zpívávaly takzvané šanty. Nevím, jak došlo k
tomu, že kapitán souhlasil, aby se v příštím přístavu, kde budeme kotvit,
vytahovala kotva ručně a my si budeme moci zpěvem nebo verší postěžovat, co nás
na lodi tíží. Vytahování kotvy ručně se sice na naší lodi nepraktikovalo, ale
možné to bylo. Stačilo přepojit zvedání kotvy z elektrického pohonu na ruční.
Dělo se to tím způsobem, že pomocí osmi dřevěných tyčí zasazených jedním koncem
do otvorů v rumpálu na přídi chodí námořníci dokola jako u žentouru a zpívají.
Naši chlapci složili verše, které se uvádět nesluší. Melodie byla pěkná, rýmy
vzácně nevybíravé jako třeba: „studentů kupa nadává dupa” a tak podobně. Velitel
s důstojníky byli shromážděni na přídi. Když byl dán povel vytahovat kotvu,
svěsili jsme hlavy, roztočili vrátek a nejodvážnější začal se zpěvem. Ostatní se
přidali. Nikdo však neměl odvahu podívat se, co se děje kolem nás, hleděli jsme
si na špičky bot. U každého ráhna jsme byli asi tři, takže nás bylo celkem 24,
to už se dalo schovat jeden za
druhého. Po několika slokách velitel a první důstojník znechuceni odešli.
Ostatní důstojníci sice zůstali, ale dávali jasně najevo, že se jim naše
počínání nelíbí. Dozvuky byly nepříjemné. Byli jsme nařčeni z vulgárnosti a
neomalenosti. Tak to tedy dopadlo se „svobodou slova”. Tradice, netradice,
námořnická latina neměla v naší nauce prostor, sami jsme to pak uznali.
Na školní lodi nebyla jen legrace, byly tam i těžké chvíle, kdy jsme se i báli. Když bylo třeba lézt na stožáry a svinovat plachty, byli na tom hůře menší chlapci. Stáli jsme na pohyblivém laně, zavěšeném pod ráhny a plachtu jsme vykasávali na ráhno a přidržovali hrudníkem. My menší jsme ji museli přidržovat bradou. Jednou jsme se dostali v řeckých vodách u ostrova Kythery do silného nárazového větru. Loď se vychýlila na bok, a kdyby nebyly včas puštěny šoty plachet, ( některé šoty praskly samy), aby plachty přestaly nabírat vítr a loď se narovnala, kdoví, jak by to s námi dopadlo. Ale moře není Tálínský rybník – říkají naši námořníci a Poláci zase, že kdyby moře bylo stále jen klidné, to by mohl být námořníkem každý poseroutka.
Co má začátek – má i konec. Skončila škola, ukončili jsme poslední plavbu naší bílé fregaty, složili závěrečné praktické zkoušky, obdrželi diplomy a rozešli jsme se na všechny světové strany. S některými spolužáky jsem se už nikdy nesetkal, s jinými mnohokrát, jak v Polsku, tak v různých přístavech světa. Bylo to vždy moc milé setkání. Rozešli jsme se na obchodní lodě v různých funkcích. Někteří byli kadety, jiní pracovali jako námořníci. Bylo třeba získat co nejvíce praxe nejen z navigace, ale i z každodenní práce – bez které to na lodi nejde. Každý dobrý důstojník musí znát práci svého podřízeného. Moji tři krajané se nalodili na polské lodě a já na norskou loď Polyana, kterou měl Metrans v dočasném nájmu. Norové jsou dobrými námořníky, není tam snad rodiny, ve které by neměli námořníka.
Autor:
kapitán
dálné plavby Antonín Fojtů (*1930),
jeden
z prvních absolventů námořní školy v polském Štětíně,
velitel
řady našich námořních lodí
z knihy
Moře
milované, moře proklínané
je vysokou školou technického zaměření,
vychovávající budoucí důstojníky pro Polskou námořní plavbu na
fakultách:
1.
navigace – obor:
námořní transport
2.
lodní mechaniky –
obor: lodní strojovny
3.
elektrotechniky –
obor: lodní elektrotechnika
námořní
radiokomunikace
4.
námořní
administrace – obor: lodní intendantura
Absolventi VNŠ obdrží po ukončení studia
diplom inženýra daného oboru a absolventi fakulty námořní administrace diplom
lodního intendanta.
První námořní škola v Polsku byla
založena v roce 1920 v Tczewu (nedaleko Gdaňska). Do konce roku 1921
podléhala Ministerstvu obrany a od roku 1922 Ministerstvu průmyslu a
obchodu.
V roce 1920 byla zakoupena plachetnice
„Lwow“, která po dobu několika let plnila mimo funkce školní lodi ještě funkce
jediného reprezentanta Polské námořní flotily. Ve svých každoročních školních
plavbách navštívila mnoho evropských přístavů a v roce 1923 vyplula do
Brazilie, jednalo se o první překročení rovníku polskou
lodí.
V roce 1923 opustili námořní školu
v Tczewu první absolventi. Neměli však možnost práce na moři pod
bílo-červenou vlajkou, neboť polská námořní flotila ještě neexistovala. Situace
se o něco zlepšila v třicátých letech, kdy bylo zakoupeno několik
lodí.
V roce 1930 Námořní škola přesídlila do
nové budovy na ulici Czerwonych Kosynierow 83 ve Gdyni, kde je dodnes. Zároveň
byla zakoupena ze sbírky obyvatel Pomoří školní loď – fregata „Dar Pomorza“,
která se proslavila v dalších letech dalekými plavbami a cestou kolem světa
v letech 1934/35.
Do vypuknutí 2.světové války škola vychovala
kolem 450 absolventů.
Nová etapa v historii Státní námořní
školy začala v roce 1945, kdy kapitán Maciejewicz, dlouholetý komandant
Daru Pomorza organizuje školu v jejích dřívějších částečně zničených zdech.
O rok později, v roce 1946, byla založena v Gdyni, Al.Zjednocenia,
Škola rybolovu mořského.
Současně s rychle vzrůstající flotilou
obchodních a rybářských lodí se rozvíjí obě školy procházející v letech
1945 – 1956 mnoha organizačními změnami. Rozrostl se počet speciálních
laboratoří i zvýšil se značně počet absolventů.
Rok 1958 přinesl další důležitou změnu SNŠ
(PSM) a SŠRM (PSRM), od tohoto roku se obě školy stávají pomaturitními školami
s tříletým cyklem výuky. Byly otevřeny nové obory: radiový 1960, elektrický
1963 a lodní administrace 1967 a zahájeno studium při zaměstnání.
V době od roku 1945 do roku 1969
Námořní škola vychovala 2666 absolventů.
V roce 1968 došlo ke spojení obou škol
a podle vyhlášky Rady ministrů ze dne 20.8.1968 byla Námořní škola přeměněna na
Vysokou námořní školu. Rok 1969/70 byl prvním akademickým rokem v polském
námořním školství a bylo přijato 305 posluchačů (3 studenti
z Československa) na 4 fakulty.
Autor:
Stanislav Kvasnička
absolvent námořní školy v polské Gdyni,
palubní důstojník na řadě našich námořních
lodí
V Oděse, v 6O. letech minulého století, existovaly tři námořní koly, na kterých studovali českoslovenští studenti:
- Střední námořní učiliště (morechodka-OMU) – tříletá, kde studovali naši studenti směr navigace,
- Vysoké námořní učiliště (morechodka-OVIMU)- pěti a půlleté, kde naši studenti rovněž studovali obor navigace,
- Oděský institut inženýrů námořního loďstva (OIIMF)-pěti a půlleté, kde naši studenti studovali jednak obor lodních mechaniků a jednak provozní fakultu.
Učiliště měla polovojenský režim-uniformy, ubytování společné kasárenského stylu, stravování, nástupu a společné odchody na přednášky, OIIMF byla škola čistě civilní.
Obory na IIMF byly ukončeny obhajobou diplomových prací a promocí.První studenti na této škole studovali již ve druhé polovině 50. let.
V průběhu studia bylo nutno absolvovat povinné přednášky a laboratorní práce ze všeobecných předmětů, společenských věd a odborných předmětů, složit předepsané zkoušky a zápočty a vypracovat a obhájit odborné projekty, na provozní fakultě např. projekt přístavu, mechanického zařízení pro překlad zboží apod. Z odborných předmětů se jednalo např. o zbožíznalectví, stavba, zařízení a vybavení námořních lodí, organizace práce námořních přístavů a práce loďstva a dokumenty, potřebné pro tyto činnosti (např. konosamenty, charter party apod.), mezinárodní smluvní dokumenty týkající se této činnosti aj.
Do průběhu studia byly vloženy odborné praxe v přístavu (např. dispečerská činnost, organizace překladních a skladovacích prací), na námořní li (včetně služby na můstku, základy navigace, obsluha kormidla, pomoc při překladních manipulací, při údržbě na palubě) a praxe na rejdařství (základy dispečerské a obchodní činnosti, plánování plaveb, ukládka zboží v nákladových prostorech a pod.).
Během studia, s postupným důrazem na ekonomiku práce loďstva, zavádění moderní početních techniky pro sledování a vyhodnocován provozní situace, se vytvářela ekonomická odnož fakulty, která byla následně vyčleněna do samostatné fakulty. Na tuto byly v dalších letech vysílány především studentky z Československé plavby dunajské, které naházely uplatnění i v mezinárodním plavebním podniku INTERLICHTER.
Na OIIMF, která byla a dosud je prestižní školou ve svém oboru, studovali studenti i studentky z řady dalších států, především z tehdejšího východního bloku – Bulharska, Maďarska, Vietnamu, Kuby a z některých afrických zemí.
V těch letech již nebyl znát tlak velvyslanectví, ani kontrola se strany velvyslanectví Moskvě na prospěch studentů a proto studium bylo více méně bez stresu a obav.
Stipendium představovalo 80 rublů měsíčně, z čehož byly na kolej strhávány 2 ruble.
Bylo možno si finanční potřeby občas vylepšit prodejem např. silonových košil, za které na bleším trhu bylo možné získat až 3O. rublů, zejména od bohatých gruzínských kupců a překupníků. Stipendium domácích studentů představovalo 30 rublů, s možností si o prázdninách přivydělat např. v severských přístavech, nebo měli rodinné zázemí.
Studenti dostávali z domova, i když se zpožděním, domácí časopisy, které je aspoň částečně svazovaly s děním doma, Jiná možnost, s výjimkou dopisů a občasných jízd domů,, v té době ani možná nebyla.
Život v Oděse, na který si student musel pro jisté odlišnosti a nedostatky zvyknout, byl v podstatě klidný, s nabídku kulturního, sportovního i rekreačního vyžití. Ve městě bylo a je množství vysokých škol, řada divadel, v té době bylo mnoho kin a klubů, restaurací i náleven vína. Občas bylo k mání čepované české pivo, kde se často českoslovenští studenti sešli. K dostání bylo i pivo lahvové-to se nezřídka kupovaly celé kartony.
OIIMF byl nedávno přejmenován na Námořní universitu, od 7O. let byly vybudovány nové moderní učební budovy a rovněž moderní koleje, počet a zaměření fakult se přizpůsobilo novým technickým i technologickým trendům v námořní dopravě i plavbě. Studium je umožněno i cizincům.
Řada studentů se během studia v Oděse oženila, ne každé manželství však vydrželo.
Absolventi námořních škol v Oděse našli doma pracovní uplatnění na Námořní plavbě, ministerstvu dopravy, bývalé Československé plavbě labsko-oderské, Československé tavbě dunajské, event. v dalších odborných podnicích a organizacích.
Já osobně na dobu strávenou při studiu v Oděse vzpomínám rád.
Autor:
Miroslav Rak
absolvent námořní školy v ukrajinské
Oděse
pracovník obchodně provozního úseku ČNP
1961-2 a 1968-9
poté pracovník Ministerstva dopravy
1969-2006
|
navigace |
z
toho |
|
|
|
|
strojní |
strojní |
|
|
|
|
|
celkem |
Polsko |
SSSR |
NDR |
celkem |
% |
celkem |
Polsko |
SSSR |
NDR |
|
% |
|
ukonč. |
ukonč. |
ukonč. |
ukonč. |
nast. |
nast |
ukonč. |
ukonč. |
ukonč. |
ukonč. |
nast. |
nast |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1975 |
4 |
4 |
|
|
4 |
100 |
0 |
|
|
|
0 |
|
1976 |
4 |
4 |
|
|
4 |
100 |
4 |
4 |
|
|
3 |
75 |
1977 |
4 |
|
4 |
|
4 |
100 |
3 |
2 |
1 |
|
3 |
100 |
1978 |
5 |
1 |
4 |
|
3 |
60 |
2 |
|
2 |
|
1 |
50 |
1979 |
6 |
2 |
4 |
|
5 |
83 |
1 |
|
1 |
|
1 |
100 |
1980 |
3 |
1 |
2 |
|
3 |
100 |
1 |
|
1 |
|
0 |
0 |
1981 |
9 |
4 |
5 |
|
8 |
89 |
3 |
|
3 |
|
3 |
100 |
1982 |
10 |
6 |
4 |
|
8 |
80 |
10 |
6 |
4 |
|
8 |
80 |
1983 |
5 |
3 |
2 |
|
5 |
100 |
4 |
2 |
2 |
|
3 |
75 |
1984 |
11 |
9 |
2 |
|
11 |
100 |
3 |
3 |
|
|
2 |
67 |
1985 |
7 |
|
7 |
|
6 |
86 |
1 |
|
1 |
|
1 |
100 |
1986 |
9 |
3 |
6 |
|
8 |
89 |
0 |
|
|
|
0 |
|
1987 |
16 |
|
16 |
|
16 |
100 |
0 |
|
|
|
0 |
|
1988 |
23 |
7 |
16 |
|
23 |
100 |
1 |
1 |
|
|
1 |
100 |
1989 |
13 |
6 |
7 |
|
13 |
100 |
6 |
1 |
5 |
|
6 |
100 |
1990 |
8 |
4 |
4 |
|
6 |
75 |
9 |
3 |
6 |
|
6 |
67 |
1991 |
4 |
2 |
1 |
1 |
3 |
75 |
4 |
|
4 |
|
3 |
75 |
1992 |
12 |
2 |
8 |
2 |
10 |
83 |
10 |
7 |
3 |
|
4 |
40 |
1993 |
6 |
2 |
2 |
2 |
3 |
50 |
8 |
6 |
2 |
|
4 |
50 |
1994 |
7 |
5 |
1 |
1 |
6 |
86 |
4 |
2 |
1 |
1 |
3 |
75 |
1995 |
5 |
4 |
|
1 |
3 |
60 |
4 |
4 |
|
|
3 |
75 |
1996 |
5 |
4 |
|
1 |
1 |
20 |
0 |
|
|
|
0 |
|
1997 |
3 |
3 |
|
|
2 |
67 |
1 |
1 |
|
|
1 |
100 |
1998 |
9 |
9 |
|
|
1 |
11 |
0 |
|
|
|
0 |
|
1999 |
2 |
2 |
|
|
1 |
50 |
0 |
|
|
|
0 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
celkem |
190 |
87 |
95 |
8 |
157 |
83 |
79 |
42 |
36 |
1 |
56 |
71 |
nast. |
157 |
66 |
90 |
1 |
157 |
100 |
56 |
29 |
27 |
0 |
56 |
100 |
%
nast. |
83 |
76 |
95 |
13 |
100 |
|
71 |
69 |
75 |
0 |
100 |
|
dle
zemí |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
%
ukonč. |
100 |
46 |
50 |
4 |
|
|
100 |
53 |
46 |
1 |
|
|
Celkový
souhrn
|
elektro |
|
VŠ |
|
|
|
|
|
|
Polsko |
|
úhrnem |
Polsko |
SSSR |
NDR |
|
% |
|
ukonč. |
nast. |
ukonč. |
ukonč. |
ukonč. |
ukonč. |
nast. |
nast |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1975 |
|
|
4 |
4 |
0 |
0 |
4 |
100 |
1976 |
|
|
8 |
8 |
0 |
0 |
7 |
88 |
1977 |
|
|
7 |
2 |
5 |
0 |
7 |
100 |
1978 |
|
|
7 |
1 |
6 |
0 |
4 |
57 |
1979 |
|
|
7 |
2 |
5 |
0 |
6 |
86 |
1980 |
|
|
4 |
1 |
3 |
0 |
3 |
75 |
1981 |
|
|
12 |
4 |
8 |
0 |
11 |
92 |
1982 |
|
|
20 |
12 |
8 |
0 |
16 |
80 |
1983 |
|
|
9 |
5 |
4 |
0 |
8 |
89 |
1984 |
|
|
14 |
12 |
2 |
0 |
13 |
93 |
1985 |
|
|
8 |
0 |
8 |
0 |
7 |
88 |
1986 |
|
|
9 |
3 |
6 |
0 |
8 |
89 |
1987 |
|
|
16 |
0 |
16 |
0 |
16 |
100 |
1988 |
|
|
24 |
8 |
16 |
0 |
24 |
100 |
1989 |
|
|
19 |
7 |
12 |
0 |
19 |
100 |
1990 |
2 |
2 |
19 |
9 |
10 |
0 |
14 |
74 |
1991 |
|
|
8 |
2 |
5 |
1 |
6 |
75 |
1992 |
1 |
1 |
23 |
10 |
11 |
2 |
15 |
65 |
1993 |
3 |
3 |
17 |
11 |
4 |
2 |
10 |
59 |
1994 |
|
|
11 |
7 |
2 |
2 |
9 |
82 |
1995 |
2 |
0 |
11 |
10 |
0 |
1 |
6 |
55 |
1996 |
|
|
5 |
4 |
0 |
1 |
1 |
20 |
1997 |
|
|
4 |
4 |
0 |
0 |
3 |
75 |
1998 |
|
|
9 |
9 |
0 |
0 |
1 |
11 |
1999 |
|
|
2 |
2 |
0 |
0 |
1 |
50 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
celkem |
8 |
6 |
277 |
137 |
131 |
9 |
219 |
79 |
nast. |
6 |
|
219 |
101 |
117 |
1 |
219 |
100 |
%
nast. |
75 |
0 |
79 |
74 |
89 |
11 |
100 |
|
dle
zemí |
|
|
|
|
|
|
|
|
%
ukonč. |
|
100 |
49 |
47 |
3 |
|
|
Z přehledu (zahrnuje 25 let) je možno vyvodit tyto závěry:
a. absolventi se rekrutovali především ze sovětských (zejména ukrajinská Oděsa) a polských (Štětín, Gdynia) škol
b. do ČNP nastoupilo 79% absolventů
c. převážná část studentů absolvovala navigační směr (strojními důstojníky se mohou stát i absolventi českých škol)
po roce 1990 dochází k výraznému úbytku absolventů i těch, kteří nastupují k ČNP